راه اندازی یک زیستگاه برای پرندگان: وینگسپن

اولین موضوعی که باید در این بازی به آن پرداخت، خواندن دقیق دفترچه و آشنایی با روند بازی است. به عبارتی دیگر شما اول دفترچه‌ها را مطالعه کرده و بعد آن را برای دیگران توضیح دهید یا بازی را آغاز کنید.
ممکن است به دلیل نکات ریز و درشت بازی، توضیح شما به درازا بکشد و بازیکنان جمله معروف «ولش کن! توی بازی توضیح بده، اینجوری نمی‌فهمیم» را به زبان بیاورند. ولی شما سعی کنید توضیحات اولیه را کوتاه و مختصر بدهید و باقی را در میان بازی اضافه کنید که دلیل این موضوع را در همین مطلب خواهیم گفت.
موضوع دیگری که درباره وینگسپن باید به آن اشاره کرد این است که زیبایی نهفته در بطن بازی، یک فضای آرام و لطیف را ایجاد می‌کند که گویی واقعا در میان پرندگان زیستگاه حفاظتی خود هستید.

«وینگسپن در ایران توسط شرکت هزارتو تولید شده و برای 1 الی 5 نفر بازیکن مناسب است.»

نگاه کلی:
بازی در ۴ راند صورت می‌گیرد. طول هر راند بستگی به مدت زمانی دارد که شما صرف فعالیت‌های مختلف می‌کنید تا زیستگاه خود را آماده کنید؛ جذب پرنده جدید در ۳ زیستگاه، تهیه غذا، فعال کردن ویژگی پرندگان، تخم گذاری و جمع‌آوری تخم یا اینکه کارت دیگری به دستتان اضاف کنید.
در آخر نیز همین فعالیت‌ها برای شما امتیازاتی در پی خواهد داشت که شاید شما را برنده بازی کند.

روند بازی:
به نظر ما چیدمان بازی اولین رکن گیم‌پلی یا همان روند بازی است. وینگسپن اصلا چیدمان سخت و پیچیده‌ای ندارد؛ بعد از ساخت غذا دهنده (برج تاس) غذاهای تفکیک شده، کارت‌های پرنده، کارت پاداش و سینی پرندگان را در وسط میز قرار داده و بازی را آغاز کنید.
هر بازیکن با ۵کارت پرنده و ۲ کارت پاداش و ۵ غذا شروع می‌کند. طبق گفته دفترچه قوانین: «بازیکن باید به ازای هر کارتی که در دست دارد غذا به بانک منابع پرداخت کند.» یعنی اگر ۵ کارت پرنده را در دستتان نگه دارید در شروع بازی هیچ غذایی ندارید. این اتفاق اولین چالش شما خواهد بود، چالشی که ممکن است با تصمیم اشتباه در آن، شما را از دیگر بازیکنان عقب بیاندازد. پس اگر یک راه مناسب و فکر شده برای حذف کارت پرنده و نگه داشتن توکن غذا پیدا کنیم شروع طوفانی خواهیم داشت.
وینگسپن با ۲ هدف پیش می‌رود: الف) هدف شخصی یا همان کارت پاداش ب) هدف جمعی
اگر شما بدون اطلاع و توجه به این ۲ امر بازی را پیش ببرید، رسما هرز بازی کردید و اصطلاحا انگار بازی را نفهمیدید. پس در انتخاب کارت‌های پاداش و انجام فعالیت‌های خود دقت کنید.

اینکه بازی در ۴ راند صورت می‌گیرد به نظر طولانی می‌رسد ولی هر راند کاملا بستگی به میزان فکر کردن و استراتژی بازیکن بستگی دارد و ممکن است در هر راند زمان کوتاهی صرف کنید یا برعکس.
مانند دیگر بازی‌های رومیزی، در روند بازی برای نزدیک شدن هر چه سریع‌تر به هدف، فعالیت‌های اختیاری طراحی شده که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و زودتر از رقبا به هدفتان برسید البته اگر درست و فکر شده عمل کنید.
این درگیری مدام ذهن در بازی وینگسپن یک بازی آرام و بدون سر و صدا را رقم می‌زند و هر بازیکن تمرکز زیادی برای رسیدن به اهداف را دارد. اصلا تا حدودی می‌توانیم آن را از نظر سکوت و تمرکز به شطرنج تشبیه کنیم. پس اگر در وینگسپن شلوغی دیدید، بدانید و آگاه باشید که مسیر را اشتباه رفتید. اگر هم وینگسپن برایتان زیادی نرم و ساکت است، شما همان جالیز بازی کنید بهتر هست.
هر بازیکن در نوبت خود می‌تواند یکی از ۴ فعالیت اصلی مربوط به بازی را انتخاب کرده و انجام دهد. هر فعالیت بر فعالیت دیگر و بعدی شما اثر گذار خواهد بود.

«به عنوان مثال: اگر بتوانید کارت خود را در ردیف‌های ۳ و ۴ زیستگاه قرار دهید ویژگی‌های بهتری نصیبتان خواهد شد»

بعد از انجام مراحل بازی و گذراندن ۴راند به امتیاز شماری نهایی می‌رسید. اینجاست که برنده مشخص خواهد شد.
انتهای هر راند یک مهره از ۸ مهره فعالیت شما روی کارت هدف قرار می‌گیرد و طبق هدف‌ اتفاقی که در آن راند ایجاد شده (توکن‌های ۲طرفه هدف) شما امتیاز دریافت خواهید و پایان بازی آن را محاسبه می‌کنید. برای هر فعالیت مشخص و کارت‌ها امتیازاتی بر روی کارت‌ها درج شده و برای هر تخم و غذای ذخیره شده یک امتیاز نصیب بازیکنان می‌شود. پایان بازی اصلا مشخص نیست چه کسی برنده خواهد شد تا امتیازات حساب شوند. یعنی ممکن است بازیکنی اکثر زیستگاه را پر کرده باشد و صفحه‌ بازی او شلوغ بنظر برسد، حتی کمان کند که پیروز است ولی در عین ناباوری می‌بینید که نفر دیگری که صفحه‌ی خلوت تری دارد امتیاز بیشتری جمع‌آوری کرده و پیروز شده.این همان موضوعی است که که پیش‌تر در موردش صحبت کردیم؛ که اگر درست و فکر شده بازی نکنید، باخت شما حتمی است.

توی بازی توضیح بده
جمله معروفی وجود دارد که وقتی پای توضیح دادن بازی میرسد، افراد از آن استفاده می‌کنند؛ «ولش کن! توی بازی توضیح بده، اینجوری نمی‌فهمیم»
البته این جمله بسیار درست است و ممکن است برخی بعد از کلی توضیحات متوجه نشوند که چگونه بازی کنند ولی کافیست یک دور بازی را انجام دهند، کسی دیگر جلودار آن‌ها نیست انگار ۱۰ سال است که آن بازی را مدام انجام داده‌اند.
اگر بخواهیم وینگسپن را در توضیح ندهیم و یک دفعه بازی را شروع کنیم، در همان اوایل بازی دچار گنگی و سردرگمی می‌شوید. چون دلیل استفاده از کارت‌ها را متوجه نشدید یا اینکه نفهمیدید که کدام فعالیت‌ها را انجام دهید یا اصلا مگر فعالیت‌ها چه بود؟!
بله! این توصیه را از سمت ما داشته باشید که حتما قبل از بازی کردن وینگسپن به توضیحاتی که می‌شنوید خوب گوش کنید و چهارچوب بازی را درک کنید، باقی موضوعات را می‌شود در حین بازی فرا گرفت.

حرف آخر
در گذشته بازی‌های کارتی موجود بود که در حال حاضر یا اثری از آنان نیست یا کمتر در فروشگاه‌ها دیده می‌شوند. کارت‌هایی که مربوط به اطلاعات بازیکنان فوتبال، جغرافیا، ماشین، موتور و غیره بود؛ این کارت‌ها در تقویت حافظه کودکان و نوجوانان اهمیت بالایی داشت و به بالا بردن اطلاعات عمومی کمک شایانی می‌کرد. نحوه بازی با این کارت‌ها به این صورت بود: اطلاعات مربوط به آن شخص یا خودرو را حفظ می‌کردیم و از یکدیگر سوال می‌پرسیدیم و هرکس سوالات را درست پاسخ میداد کارت از آن او بود و در آخر، بازیکنی که کارت بیشتری داشت برنده بود. البته به روش‌های مختلف انجام میشد.
وینگسپن با اطلاعات کوتاهی که درباره هر پرنده زیر کارت‌ها داده است تا حدودی ما را یاد آن کارت‌های قدیمی انداخت و کاش تولید این نوع بازی‌های بیشتر شود.

error: Right Click and Text Selection Is Disabled